Monday, November 12, 2018

0 Day 1 - Madinah & Mekah

Assalamualaikum wbt. today is the day. flight kami 12 Nov 2018 jam 1815. dan peserta umarah dikhendaki berada di airport 4 jam sebelum. which is pukul 1400. flight dari KL - Jeddah. mengambil masa perjalanan 9 jam. flight dijadual sampai pukul 2150 waktu tempatan.

Untuk ke airport, kami menggunakan public transport. dari station LRT W.maju ke KL Sentral. kemudian kami menaiki bas airport untuk ke KLIA. tambang baru RM12/pax. saving sikit disini. hahaha. perjalanan dari KL Sentral ke KLIA mengaambil masa selama 45minit - 1jam. kami memilih untuk menggunakan public transport kerana mudah, jimat dan ingin mengelakkan kejadian tumpahnya air mata di airport. kikiki.




Flight MH8014 airbus A380 2 tingkat special chartered untuk hajo dan umrah. serius exclusive. makanan pun sedap. 2x meal sepanjang perjalanan. dalam flight ni, bermacam - macam agensi dan travel agent ada dari serata malaysia. antara yang terkenal - andalusia, rayha dan agensi kami KRS.

Sebelum cek in gate for boarding. kami diberi taklimat ringkas oleh ustaz bertugas. serba sedikit tatacara dan perjalanan yang bakal ditempuhi. ustaz berpesan "niatkan dalam hati, banyak kan berdoa. ini adalah perjalanan yang mulia. bermusafir menuju rumah allah ditanah Haram".

Taklimat Hj Hisham kepada para jemaah


Oleh kerana perjalanan kami memasuki Madinah dulu. kami tak perlu untuk memakai ihram semasa di airport. tetapi kepada sesiapa yang memasuki Mekah dulu. maka mereka memakai ihram lebih awal dan berniat ihram semasa didalam flight. captain akan membuat pengumuman untuk mereka berniat ihram apabila melintasi kawasan miqat.

Kami selamat sampai airport Jeddah tepat jam 2200 waktu tempatan. proses imigresen dan luggage claim mengambil masa selama lebih kurang 2 jam. which is faster than our expectation. sebab apa? melalui perkongsian meraka yang berpengalaman, urusan dekat imigresen di airport Jeddah sangat rumit dan leceh. kadang - kadang mengambil masa 3-5jam untuk settle. alhamdulillah, allah memudahkan urusan jemaah KRS disini.

Di airport Jeddah. kami disambut oleh pengawai KRS yang sedia menanti disini. Ust Khairullah. ustaz ni nanti aku cerita details macam mana kami sangat attach dengan beliau. hahaha. settle urusan bagasi dan bas. kami terus bertolak ke Madinah. perjalanan ini mengambil masa selama 8 jam. sambung tidur untuk adjust time disini pula.

Alhamdulillah. tamat untuk hari pertama. to be continued . . . . .

0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates