Wednesday, November 14, 2018

0 Day 3 - Madinah & Mekah

Assalamualaikum wbt. hari ke dua di Madinah. subuh pagi ini jam 0515. namun seawal jam 0430 kebanyakkan jemaah sudah pun siap sedia untuk bergerak ke masjid. wah awal betul. dan aku yang terakhir untuk bersiap. wah, awal betul jemaah bilik aku ni siap. untuk makluman, bilik yang aku duduk ni adalah berlima. satu bilik menempatkan 5 jemaah. boleh tahan laa memandangkan bilik hotel ni sekadar tempat untuk kita tidur dan mandi. selain dari itu, jemaah kebanyakkannya tiada di bilik.

Bangun dan cepat - cepat untuk bersiap. dan baru sempat check handphone. baru dapat berita madam yang 'hilang'semalam. hahahaha. rupanya pergi raudah. biasalah, lost contact memandangkan masing - masing tak beli simkad disana. but it's okay je.

Aktiviti untuk harini ialah ziarah luar. makna kata ziarah disekitar kawasan Madinah. sambil - sambil ziarah kami juga sempat menambah ilmu mengenai sirah - sirah nabi yang berkaitan dengan peristiwa - peristiwa yang berlaku disekitar bandar Madinah ini.

Antara tempat - tempat yang sempat kami kunjungi seperti Masjid Quba', Jabal Uhud dan Makam para Penghulu Syuhada', medan peperangan Khandaq dan tak lupa juga Pasar Kurma.









Masjid Quba’ adalah masjid pertama yang dibina oleh Rasulullah S.A.W ketika berhijrah dari Makkah ke Madinah. Dalam hal ini, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “ Sesiapa yang pergi ke Masjid Quba’ dari rumahnya dalam keadaan berwuduk dan solat sunat dua rakaat di dalam masjid berkenaan, ganajarannya adalah satu pahala umrah.

Masjid Quba’ dibina pada tahun 1 Hijrah atau 622 Masihi. Ia terletak di sebelah tenggara kota Madinah dan hanya kira-kira lima kilometer dari Masjid Nabawi. Ia menjadi lokasi pertama dalam setiap ziarah luar di kalangan jemaah haji dan umrah.





Jabal Uhud ni sangat dikenali dengan Perang Uhud, yang berlaku pada hari Sabtu, 7 Syawal atau 11 Syawal tahun ketiga hijrah (26 Mac 625 M) antara tentera Islam dengan tentera kafir Quraisy. Perang Uhud adalah pelantar untuk orang Quraisy membalas dendam terhadap kekalahan mereka ketika Perang Badar. Dinamakan Perang Uhud kerana ia berlaku di sebuah tempat yang dikelilingi Bukit Uhud.

Pertempuran ini disertai 1,000 orang tentera Islam yang dipimpin oleh Nabi Muhammad s.a.w. menuju ke Uhud tetapi hanya 700 orang sahaja yang berjaya sampai ke medan Uhud. Hal ini kerana di pertengahan jalan seramai 300 orang telah berpatah balik ke Madinah setelah dihasut oleh Abdullah bin Ubai iaitu ketua orang munafiq. Tentera kafir Quraisy seramai 3,000 orang yang diketuai oleh Abu Sufyan ibni Harb. sahabat - sahabat boleh dengar ceramah atau baca artikel - artikel untuk lebih details.





Alhamdulillah. setelah selesai ziarah luar di Madinah. jemaah masing - masing melakukan acara bebas dan beribadat. kami sempat mengabil masa antara solat fardhu untuk jalan - jalan sekitar perkarangan masjid nabawi dan tempat shopping sekitar bandar Madinah.

Alhamdulillah. tamat untuk hari ketiga. to be continued . . . . .





p/s: hujan rahmat turun di bumi Madinah sewaktu kami ziarah Jabal Uhud.










0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates