Tuesday, November 13, 2018

0 Day 2 - Madinah & Mekah

Assalamualaikum wbt. untuk hari ke 2, kami tiba dibumi Madinah tepat jam 0900. suasana nyaman dan sejuk menyelubungi bumi Madinah. suhu sekitar 23'C dapat kami rasakan. segalanya indah dan tenteram.




Alhamdulillah. siapa sangka, kami sekarang berada dibumi Madinah. toleh ke kanan. dari kejauhan sudah nampak masjid nabawi. masjid rasullallah saw. subhanallah. sangat indah. tapi kami sabar je dulu. biar settle kan urusan check in hotel dan breakfast. then kita masuk masjid nabawi.

Hotel di Madinah yang kami check in sangat dekat dengan masjid. diakui ada lagi hotel yang lebih dekat. tapi bagi kami yang masih muda, jarak sekitar dalam 250m dari hotel ke masjid boleh dikira dekat. sesudah breakfast roti dan telur, kami terus ambil kunci untuk kemas barang - barang - (breakfast pun berebut dengan jemaah indonesia. hahah).





Siap check in, siap - siap terus berjalan ke masjid nabawi. allahu, sampai saja di perkarangan masjid, satu perasaan datang dalam diri. perasaan syukur dan sayu sebab tak sangka dapat jejak kaki disini. tanpa lengah, mintak madam tunggu sekejap kat luar, biar saya masuk untuk solat dhuha dan tahhiyatul masjid dulu. tergamam tengok keindahan dalam masjid ni. saya terus menuju paling hadapan masjid. wow, macam ni keadaan orang nak tunggu masuk raudah. masyaallah, ramai sungguh orang tunggu que untuk masuk. dalam hati, aku mesti sekurang - kurang nya solat dalam raudah ni. tapi bukan sekarang, sebab madam tengah tunggu kat luar. Kemudian bagi peluang madam pulak untuk settle kn solat dhuha dan tahhiyatul masjid. (keluar masjid terus slipar kena rembat)

Tepat jam 1100, sejam sebelum masuk waktu solat zohor, Alhamdulillah, dengan izin Allah aku berkesempatan untuk duduk diraudah.alhamdulillah sempat solat sunat dan fardhu zohor. perasaan dia time tu? datang perasaan sayu dan sedih sebab diri kita yang banyak dosa ni, allah masih beri peluang untuk solat di raudah. Allahu.

Raudah ni ialah kawasan dimana antara rumah nabi dan mimbar nabi. ini dinamakan raudah, antara taman - taman syurga. dan didalam kawasan raudah ni. ada hadis nabi menyatakan ada satu tempat/spot dimana bila berdoa, dia tiada hijab. terus sampai pada allah. dan hadis tu sampai situ sahaja. para sahabat tertanya - tanya dimana spot tu? lalu ditanya pada Aisyah. Aisyah pun tak jawab persoalan sahabat. namun, sahabat beranggapan bahawa ada satu spot dimana Aisyah selalu duduk untuk beribadat dan beriktikaf. itu yang dinamakan Tiang Aisyah. salah satu tiang didalam raudah.






Pada sebelah petang pula. jemaah dibawa untuk ziarah luar masjid nabawi. disamping ziarah, banyak kisah - kisah sirah nabawi yang sempat ustaz kongsikan. antaranya tempat berkumpul kaum ansar dan khawarij bermesyuarat untuk memilih pemimpin mereka setelah rasulullah saw wafat. sekitar masjid nabi juga terdapat masjid abu bakar. yang mana reka bentuk nya seolah - olah beralun seperti awan kejadian ini bersempena awan yang memayungi rasulullah ketika solat ditempat berkenaan. selain itu, kami ditunjukkan 2 pintu masjid yang tak akan pernah ditutup yakni Bab Assalam dan Pintu abu bakar. selesai ziarah, kami terus sambung untuk solat magrib dan isya'.

Pada sebelah malam pula, para jemaah muslimat pula dibawa ziarah raudah. untuk pengetahuan semua, untuk muslimat. dia ada waktu - waktu tertentu. berbeza dengan muslimin.






Alhamdulillah. tamat untuk hari kedua. to be continued . . . . .




p/s: malam ni ak hilang bini oii. tunggu punya tunggu. rupanya dia bawak macik - macik sesama jemaah p raudah.

0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates