Friday, November 16, 2018

0 Day 5 - Madinah & Mekah

Assalamualaikum wbt. sambungan dari post sebelum ni. alhamdulillah selesai semua rukun umrah lebih kurang jam 0330 pagi. maka berehat sekejap sambil minum air zam - zam free flow. saat ketika ini. masih tak nampak lagi bayang bini aku dekat area tempat sa'ie ni. kemana la pulak dia ni menghilang. sambil berejat sambil memerhati madam.




Jam menunjukkan dah dekat dengan waktu azan subuh. takpa lah tak jumpa sekarang ni pun. aku terus ke kawasan solat level 1 untuk menunggu azan subuh sambil mengerjakan beberapa solat sunat. time ni mata rabak gila. tuhan saja yang tahu. since aku tak biasa lagi, aku follow sorang pakcik dari jemaah aku. dia dah ada pengalaman datang buat umrah.

Selepas subuh, aku dah blur tak tahu nak tunggu kat mana bini aku. asal nya nak tunggu dekat pintu masuk mula - mula ustaz bawak jemaah tadi. uish, dekat 10 minit aku tunggu, macam takda harapan je. masalahnya pintu keluar masuk banyak kat sini. aku terus amik keputusan untuk tunggu dekat bus stop. sekurang - kurang nya mesti dia akan datang sini untuk balik ke hotel.

Aku tengok first trip jemaah dah naik bas dan balik. tapi takpa, aku tunggu lagi. ada sinar harapan dihujung terowong. dari jauh nampak kelibat bini aku sedang menolak wheelchair sambik sengih - sengih. (nampak laki dia laa tu. hahahaha) alhamdulillah, dah jumpa pun bini aku. kiranya dah 2 kali hilang bini ni. hahahaha

Balik hotel untuk breakfast dan rehat sekejap. memandangkan hari ni hari Jumaat, alhamdulillah dapat menunaikan solat jumaat di Masjidil Haram.










Wah, ramai sungguh waktu solat jumaat ni. usai solat jumaat. kami tak terus balik hotel. kami jalan - jalan sekitar kedai Masjidil Haram. sambil cari kedai gunting rambut. memandangkan semalam bertahallul dengan guntung 3helai rambut, harini kita kasi botak terus. rezeki selepas gunting rambut. dapat nasi arab dan shawarma orang sedekah. makan lah kami berdua di dataran Masjidil Haram. selepas solat asar baru kami pulang ke hotel. alhamdulillah.

Malamnya, aku ke masjid tanpa ditemanni madam. sakit kepala katanya. takpa, rehat dulu, kita banyak hari lagi dekat mekah. jaga kesihatan untuk ibadat - ibadat yang lain. aku follow sorang bro dari jemaah kami ni. mutawif TH. dia ajak solat dekat rooftop. wah, menarik. apa lagi. i follow je lah. sampai atas, pehh dia punya view. magnificient and awesome. balik terus share dengan madam dan i said to her, we should be there tomorrow.





to be continued . . . . .




p/s: dekat tv ada live Masjidil haram. buka sepanjang malam. hue hue hue

0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates