Monday, November 19, 2018

0 Day 8 - Madinah & Mekah

Assalamualaikum wbt. hari ini hari ke-8 untuk perjalanan kami. alhamdulillah, Allah masih memberi kekuatan dan kesihatan kepada kami untuk terus berpeluang untuk menunaikan ibadah umrah ini. segala nikmat darinya alhamdulillah. masih berbaki beberapa hari lagi untuk kami berada disini, dengan harapan dapat memberi sepenuh hati dan perasaan dan juga peluang yang ada untuk kekal fokus dalam beribadah.



Alhamdulillah, untuk aktiviti harini, kami dijadualkan untuk menunaikan ibadah umrah yang ke-3. inshaallah harini ini kami akan bermiqat di Hudaibiyah.

Usai solat subuh berjemaah di Masjidil Haram dan bersarapan pagi. jemaah berkumpul untuk bergerak ketempat miqat. dan tempat ini juga mempunyai nilai sejarah yang tersendiri. dimana antara sejarah yang terpenting juga apa yang berlaku di Hudaibiyah.

Hudaibiyah - sebuah tempat yang berlaku nya turning point bagi seluruh umat islam. disinilah berlakunya Perjanjian Hudaibiyah bersempena nama tempat tersebut. kalau tak silap aku, subjek ini ada dalam sukatan tingkatan 5. sebab - sebab berlakunya perjanjian dan apa kesan dan implikasi terhadap perjanjian ini. dan bagaimana perjanjian ini berlaku dan bagaimana ia memberi kesan kepada perkembangan ajaran islam.

Pada mulanya, Rasulullah bersama-sama 1400 orang Islam Madinah menuju ke Mekah untuk menunaikan ibadah haji . Apabila pihak Musyrikin mendapat tahu hal ini, wakil mereka datang menemui Rasulullah untuk mengetahui tujuan kedatangan orang Islam ke Mekah. Maka, Rasulullah menghantar Uthman bin Affan ke Mekah untuk menjelaskan tujuan tersebut kepada wakil pihak Musyrikin itu.

Uthman bin Affan ditahan dan tersebar berita bahawa beliau telah dibunuh. Orang Islam pun berikrar kepada "Perjanjian Hudaibiyah" untuk menuntut bela atas kematian Uthman. Oleh kerana itu nama perjanjian itu dinamakan diatas tempat berlakunya perjanjian tersebut iaitu "Hudaibiyah".






Alhamdulillah, sebelum masuk solat fardhu zohor, kami selesai semua rukun umrah. dan harini juga rezeki dapat solat zohor di dataran Kaabah. selalu kalau zohor, kebiasaannya kami akan bersolat di tingkat 1 disebabkan cuaca panas terik. tapi harini bersolat didataran pada waktu zohor. perghh dia punya panas. tetapi lantainya sikit pun tak panas. unik wei.

Umrah ini juga umrah yang terakhir bagi kami. sebab lusa kami dijadualkan untuk berakgat ke tanah air. Allahu, cepatnya masa berlalu.






to be continued . . . . .




p/s: malam lepak dengan ustaz sampai pukul 12. seronok bertul lepak dengan orang berilmu ini. dan rasa diri ni sangat kerdil dan jahil dengan ilmu-ilmu agama. tapi ustaz sempoi bak hang

0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates