Tuesday, November 20, 2018

0 Day 9 - Madinah & Mekah

Assalamualaikum wbt. alhamdulillah, harini jemaah ada sedikit kelapangan waktu. makna kata acara bebas dan beribadat. siapa nak beriktikaf sampai malam, dipersilakan. siapa nak window shopping pun dipersilakan juga. tapi muttawif kami ajak ziarah dalam, yakni sekitar Masjidil Haram.

Selesai breakfast, ustaz bersama beberapa jemaah ready untuk ziarah dalam. antara tempat - tempat yang akan dituju seperti tapak rumah asal Rasullullah, tapak rumah Abu Bakar, dan juga beberapa tempat bersejarah disekitar Masjidil Haram.

Boleh tahan berjalan jugak laa sekitar Masjid ni. namun ini semua sejarah - sejarah yang tinggal. apa yang kita boleh tengok hanyalah tinggalan tapak - tapak rumah. digantikan dengan bangunan baru untuk memperbesankan kawasan Masjidil Haram. apa yang kita perhatikan, tapak - tapak rumah Rasulullah dan para sahabat betul - betul mengelilingi Masjidil Haram. termasuklah rumah Abu Jahal. namun tapak rumah Abu Jahal ini sudah digantikan dengan toilet muslimin dan muslimat.











Malam ni malam terakhir kami dibumi Mekah. memang malam ni kami balik lewat dan amik masa yang lama duduk dekat masjid. tak tahu laa, perasaan sayang nak tinggal bumi barakah ni. wei, sayu dia lain macam dengar azan magrib dan isyak yang terakhir malam ni. balik hotel kemas barang supaya esok tak kelam kabut nak turunkan barang.




to be continued . . . . .


p/s: we already miss the moment we are here. baik ibadah mahupun relationship. hihihi

0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates