Saturday, November 17, 2018

0 Day 6 - Madinah & Mekah

Assalamualaikum wbt. hari ke-6 untuk perjalanan kami. aktiviti harini ialah melawat sekitar kota Mekah.



Selesai solat subuh dan breakfast. bas tiba untuk bawa kami dalam lawatan ke sekitar tempat - tempat bersejarah dan penting disekitar kota Mekah. tempat kawatan kami yang pertama ialah Jabal Thur dan Jabal Nur.

Jabal Thur ni terkenal dengan kisah sejarah dimana Allah swt memerintahkan Rasullullah dan umat islam berhijrah ke Madinah. dan Jabal Thur ni mejadi saksi dimana peristiwa Rasullullah dan saidina Abu Bakar bersembunyi dari golongan Quraisy. disini kita dapat lihat bagaimana pengorbanan seorang sahabat demi mempertahankan Rasullullah dari dijumpai kaum Quraisy dan juga dari haiwan berbisa.

Jabal Nur merupakan bukit dimana peristiwa Rasullullah menerima wahyu pertama dari Allah swt dan terletaknya Gua Hira'. malah disini merupakan tempat baginda menyendiri sebelum menerima wahyu dari kejahilan penduduk kota Mekah ketika itu. kalau kita tengok struktur bukit ini. tinggi dan berbatu. sangat kagum bagaimana nabi boleh naik sehingga ke puncak. malah pintu Gua Hira'juga sangat sempit dan hanya muat untuk seorang. apa yang lebih istimewa, pintu gua ini betul - betul mengadap Kaabah dan kota Mekah. kiranya dari bukit ni kita akan nampak top view of Kota Mekah.





Seterusnya kami ke Padang Arafah dan Jabal Rahmah. selain musim haji. kawasan Arafah ni sunyi laa dari sebarang aktiviti. Padang Arafah merupakan rukun haji bagi mereka yang menunaikan haji. berada disini juga memberi peringatan kepada kita bagaimana keadaan Padang Masyar kelak.



Jabal Rahmah pula diyakini merupakan bukit dimana tempat bertemunya kembali Nabi Adam dan Siti Hawa setelah dipisahkan dan diturunkan dari Surga nya Allah. selain itu Jabal Rahmah juga merupakan salah satu bukit yang menjadi tempata diturunkannya wahyu terakhir kepada Nabi Muhammad SAW tatkala beliau melakukan wukuf. Wahyu tersebut termuat dalam QS Al-Maidah (5) : 3

” Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Kusempurnakan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku ridhai Islam itu jadi agama bagimu.”

Kami sempat singgah dan turun disekitar Jabal Rahmah. tapi tiada antara jemaah kami yang naik kemuncak. maklum lah semua senior citizen. hihihi.

Kami seterusnya melawat ke Muzdalifah dan Mina. ini juga kawasan musim haji. tempat jemaah haji bermalam sebelum rukun melontar. jemaah malaysia antara jemaah haji yang paling hampir dengan tempat melontar.

Selesai lawatan. kami singgah ke Masjid Jaaranah. untuk miqat umrah ke-2. namun memandangkan dah ada  wudhuk masing - masing, just niat dalam bas. nak kejar solat zohor punya pasal. kami memilih untuk balik ke hotel dulu dan mengerjakan umrah sebelum asar.

Malam alhamdulillah dapat berjemaah di rootop dengan madam. inshaallah esok pindah hotel dengan lebih dekat dengan Masjidil Haram.







to be continued . . . . .





0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates