Wednesday, November 21, 2018

0 Day 10 & 11 - Madinah & Mekah

Assalamualaikum wbt. harini hari terakhir kami dibumi Mekah. pukul 3 pagi dah siap untuk ke masjid. semangat sampai awal dan buat seberapa banyak solat sunat. dapat pulak solat di dataran Kaabah. syukur alhamdulillah.

Usai solat subuh, kami tak terus balik hotel. memandangkan hari terakhir, kami cari sedikit buah tangan untuk orang malaysia. wah orang malaysia gituuu. hahahah. shopping for last lap sebab lepas tawaf wida' kita tak dibenarkan untuk shopping lagi. nak amik gambar pun tak boleh. bagi menghormati tawaf wida'. tawaf wida' ni simbolik kepada tawaf selamt tinggal dan diharuskan meniggalkan tanah haram secepat mungkin.







Sebelum ke masjid untuk solat zohor, jemaah semua telah bersedia dengan bagasi masing - masing dan berkumpul di lobi hotel. selepas solat zohor, kami lakukan tawaf wida'. masa ni yaAllah panas dia. berpeluh seluruh anggota wei. sumpah tak tipu. pada mulanya. memandangkan cuaca panas, kami tawaf ditingkat 1. wah, mula - mula okay laa sebab sejuk. masuk 2nd round, baru rasa jauh dia amat. terus turun balik tawaf di dataran Kaabah.

Bas kami tiba tepat jam 1700 bas kami sampai. selesai angkat bagasi, terus bergerak ke airport Jeddah. selesai check in luggage, dapat air zam - zam 5lter sorang. alhamdulillah segala urusan imigresen berjalan lancar.

Flight boarding pukul 0100 pagi. alhamdulilah rezeki jemaah. ada 2 kumpulan jemaah je dalam flight balik KL ni. haaa, amik kesempatan boleh pindah seat lain. hahaha. kami pilih seat paling depan dekat pintu Airbus. ada ruang depan yang luas. sedap selesa sebab luas. tapi sejuk pulak duduk dekat pintu ni. frozen kaki. 

Saat ketika ini. perasaan mula rindu. rindu moment - moment dekat Madinah dan Mekah. pada masa yang sama, sangat - sangat rindu dekat adam dan nuh. syukur yaAllah kerana menjemput kami ke rumah mu yaAllah. pengalaman ini sangat berharga buat kami. terima kasih juga kepada madam sebab banyak membantu dan mencari peluang ini kepada kita.

Umrah series Done . . . . .





p/s: thanks madam for everything. i love you

p/s/s: untuk sahabat - sahabat, pasang laa impian untuk buat umrah diusia muda. serius seronok. dengan tenaga dan kuderat yang ada. inshaallah dapat membantu jemaah yang lain. amal ibadat pun inshaallah dapat dilakukan dengan sempurna. tahan dulu nafsu nak travel tempat lain.

p/s/s/s: boleh roger aku kalau nak tahu details dan harga umrah ni. kami berdaftar dengan KRS Travel.

0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates