Sunday, May 19, 2013

0 Menteri Kabinet Malaysia 2013-2018

Assalamualaikum. PRU13 telah pun selesai. menteri pon sudah dilantik untuk next 5 years. maknanya, mereka ini lah yang akan memimpin rakyat malaysia untuk 5 tahun yang akan datang. sila kenal mereka ye kawan. kang jangan ada nanti interview, ditanya nama2 menteri ni. trus lingkup kita. hadoiii. jangan2!

Take note ye. tapi kan. dalam banyak2 kabinet ni, ada laa beberapa persoalan dalam fikiran ak nih.

1) Mana pergi menteri agama, or seumpamanya? tidak ada ye tidak ada! agama islam agama rasmi, but where they put the priority?

2) Kemeterian pengajian tinggi dah disatukan dengan kementerian pelajaran? then, menterinya pulak ialah timbalan perdana menteri? sempat ke nk rujuk or ambil kisah pasal kemeterian mereka tu?

3)  Najib as a menteri kewangan? are you serius nuts? penggal sebelum nih dia manage hutang sampai rm500 bilion. tapi kenapa dia diangkat sebagai menteri kewangan?

4) Banyak meteri dilantik dari Sabah dan Sarawak. kini masa balas budi ape? disebabkan Sabah & Sarawak memberi kemenangan kepada BN.

5) Dulu Hindraf pertubuhan haram, dikaitkan dengan puak pemisah Tigers Eelam Sri Lanka, sekarang diangkat timbalan menteri. Magic after blackout! cannot brain this.






Ringkasannya:

Perdana Menteri : 1 Jawatan
Timbalan Perdana Menteri : 1 Jawatan
Menteri : 30 jawatan [termasuk timbalan perdana menteri]
Timbalan Menteri : 27 jawatan.
Jumlah Jawatan : 57 jawatan.
Jumlah senator sedia ada : 1 orang
Jumlah senator yang akan dilantik : 5 orang. 2 menteri 3 timbalan menteri.
Jumlah backbenchers 82 orang.


antara negara yang mempunyai ramai barisan menteri tidak bertepatan dengan jumlah rakyat di Malaysia.




credit: here, here

p/s: ak rasa menteri yang paling suitable dengan jawatan meraka ialah menteri belia & sukan dengan menteri pembangunan wanita, keluanrga dan masyarakat.

0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates