Monday, June 27, 2016

0 Ramadhan - Last Lap

Assalamualaikum. alhamdulillah. diberi kesempatan untuk sampai ke penghujung ramadhan. kalau dalam race, last 10 laps dah nih. setiap pelumba semestinya tidak mahu tercicir dalam persaingan. malah terus menerus berusaha untuk memperbaiki kedudukan masing-masing.

sumber: google

Fasa pertama sepuluh hari awal Ramadhan sebagai fasa rahmat, sepuluh di tengahnya sebagai fasa maghfirah dan sepuluh akhirnya sebagai fasa pembebasan dari api neraka

Bagaimana pula sitauasi kita dalam bulan ramadhan nih? ada macam serupa race jugak kah? hahaha. supposedly macam tu laa kan. menigkatkan amalan untuk 10 malam terakhir nih.  berlumba-lumba kita mencari malam lailatul qadar.

Dalam tazkirah ramadhan, penyakit orang kita nih. mereka suka mencari tanda lailatul qadar. "macam tenang je pagi ni. mendung je cuaca. mesti semalam turun lailatul qadar". habis, apa yang kita buat semalam? balik tarawikh. moreh dan tidur sampai bangun sahur. amatlah rugi kalau macam tu. nabi sendiri pun tak tau bila malam lailatul qadar. cuma apa yang dipesan adalan 10 malam terakhir dan malam ganjil. selebihnya kita berusaha untuk dapatkan malam lailatul qadar. inshaallah.

Sama-sama kita tingkatkan amal ibadat kita. sebelum sahur tu. bangun awal sikit. buat solat-solat sunat. tahajjud. hajat dan sebagainya. tak lupa jugak bersedekah. berganda-ganda pahalanya kan. inshaallah.

Bapa-bapa, jangan lupa zakat fitrah. bayar awal-awal. karang lambat, ramai pulak orang nya nak membayor nya. hahaha.







p/s:  aku pun belum bayar lagi zakat fitrah.hahahaha

p/s/s: tahun ini untuk tiga orang. alhamdulillah.


0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates