Thursday, June 23, 2016

0 Ramadhan - Nuzul Quran

Assalamualaikum. salam 17 ramadhan. sudah separuh perjalanan kita dibulan ramadhan nih. hopefully amalan yang kita kerjakan diterima Allah SWT. ini juga bermakna kita sudah masuk fasa kedua untuk bulan ini, dimana Allah menganugerahkan keampunan kepada hamba-hambanya yang berusaha memohon keampunan.

sumber: google
Fasa kedua bulan ramadhan atau fasa 10 hari pertengahan ramadhan dimana keutamannya adalah Allah banyak memberikan maghfirah atau ampunan kepada hambanya. Inilah saat yang tepat bagi kita untuk meminta ampun atas dosa-dosa kita yang telah dilakukan dengan memperbanyak zikir dan meminta ampunan kepadaNya, meminta agar semua dosa-dosa kita di maafkan dan diterima taubat kita.

Nuzul Quran pula dimana turunnya Al-Quran sebagai petunjuk kepada umat islam. Nabi Muhammad menerima wahyu Allah secara berperingkat melalui malaikat Jibril. maka setiap kali ramadhan. menurut kebanyakkan hadis. Nabi Muhammad akan bertadarus dengan malaikat Jibril bertujuan untuk 'memeriksa' bacaan nabi serta segala isi kandungan Al-Quran.

Allahuakhbar. sungguh teliti perancangan Allah. sudah-sudah. jom sambung bertadarus. dan jangan lupa untuk bersedekah tak kira berapa pun nilai nya. semoga dipermudahkan. ameen





0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates