Tuesday, July 1, 2014

2 [Part 2] Janji Allah Pada Bakal Pengantin

Assalamualaikum. salam 3 ramadhan. sahur ke tak semalam? haha. jangan lembik2 ye. dugann, baik, sambungan perkongsian untuk artikal yang lepas.


sumber google ::: credit owner gambar

6. “Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat“. (Al Baqarah : 153)

Mintalah tolong kepada Allah dengan sabar dan solat. Agar datang pertolongan Allah, maka kita juga harus bersabar sesuai dengan Sunnah Nabi dan terbebas dari bid’ah-bid’ah.

7. “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”. (Alam Nasyrah : 5 – 6)

Ini juga janji Allah. Mungkin terasa bagi kita jodoh yang dinanti tidak kunjung datang. Segalanya terasa sulit. Tetapi kita harus tetap berbaik sangka kepada Allah dan yakinlah bahawa sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Allah sendiri yang menegaskan dua kali dalam Surat Alam Nasyrah.

8. “Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”. (Muhammad : 7)

Agar Allah menolong kita, maka kita tolong agama Allah. Baik dengan berinfak di jalan-Nya, membantu penyebaran dakwah Islam dengan penyebaran buletin atau buku-buku Islam, membantu penyelenggaraan pengajian, dan sebagainya. Dengan itu semoga Allah menolong kita.

9. “Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”. (Al Hajj : 40)

10. “Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat”. (Al Baqarah : 214)

Itulah janji Allah. Dan Allah tidak akan menyalahi janjinya. Kalaupun Allah tidak / belum mengabulkan doa kita, tentu ada hikmah dan kasih sayang Allah yang lebih besar buat kita. Kita harus berbaik sangka kepada Allah. Inilah keyakinan yang harus ada pada setiap muslim.

Peringatan untuk diri sendiri. kadang-kadang kita ni tak yakin dengan janji Allah. tak yakin dengan diri sendiri. harap ini  dapat membantu dalam meneguhkan lagi sifat keyakina dalam diri. kalau sekarang pun dah kurang yakin dengan keputusan yang dibuat, apa tah lagi pada masa-masa yang akan datang. syaiton tu suka membolak balik kan hati dan perassan kita. memohon perlindungan Allah sentiasa hendaknya.amin

2 comments:

ejasmi said...

xde p/s ke tuk post kali ni? hahah

haziq said...

xda gosip2.hahaha.tu yg xda p/s

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates