Friday, February 9, 2018

0 Mirage: 2013 - 2018 Part 3 (Last)

Assalamualaikum. pertama tama sekali. kami sangat bersyukur kepada Allah SWT. dengan kuasa dan perlingdungan Nya. kami masih disini dan masih diberi peluang untuk menjalani kehidupan dimuka bumi ini. apa yang bakal aku kongsi kan ini adalah macam mana pengalaman kami terlibat dengan kemalangan tempoh hari. yang baik boleh dijadikan panduan manakala yang buruk boleh dijauhkan ye.

Bismillah.




190118 - Pada malam tu, semuanya settle tepat pukul 1230 tengah malam. terima kasih diucapkan kepada Abang Jamil dan Kak Eda. keluarga belah ummi yang turun dari Ipoh bagi memberi bantuan kepada kami. terima kasih sebab bagi tumpang bermalam di Ipoh. Maaf susahkan Abang Yus dan Kak Era dan Mak Abah yang kena datang Ipoh dari Gerik dan Sg Petani. mudah mudahan Allah sahaja yang mampu membalas jasa kalian kepada keluarga kami.

Apa yang aku nak share dekat sini setelah terlibat dengan kemalangan ini:

1) TOLONG letak anak-anak kita dalam CARSEAT. please please and please. ini mampu menyelamatkan nyawa anak-anak kita. kalau laa anak-anak kami tak pakai CARSEAT? mahu melayang keluar.

2) Bila dah berlaku kemalangan. cool dan jangan panic. call pihak lebuhraya (PLUS,LPT) untuk bantuan kecemasan. jangan sesekali terima tawaran dari tow truck haram tu. sebab pihak lebuhraya ada memang memberi kemudahan tow truck mereka. at least dia akan tarik kereta kau ke exit yang berhampiran. sementara dia uruskan kereta kau tu, kau call pihak insuran. suruh mereka hantar tow truck mereka untuk pick up kereta kau dekat exit berdekatan.

3) Buat laporan polis dengan segera. supaya kau dapat cerita secara details kejadian yang berlaku.

4) Lastly. ini dah selalu orang pesan dah. jaga jarak kenderaan ada. sebab apa kau tahu tak? supaya kau ada masa untuk membuat keputusan dan tindakan refleks kau untuk keadaan tertentu. Faham?!

Dan of course insan yang banyak membantu yakni ummi adam nuh. bertindak tangkas tegas dan precise. Respect!!

Semoga cerita aku ini dapat memberi pengajaran kepada sesiapa sahaj yang membacanya. nanti ada apa-apa update. inshaallah aku akan share kat sini. last but not least, Mirage dalam kenangan. *sob sob*






p/s: tamat dah kisah ni. takda sambungan dah. serius

p/s/s: kereta kesayangan kami - Mirage

0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates