Friday, March 20, 2015

0 [GST] Kesan Kenaikan

Assalamualaikum. isu semasa mengenai GST. tak lama lagi akan dilaksanakan yakni 1 April 2015. sudahkan anda, rakyat malaysia bersedia dengan segala kemungkinan ini. dari dulu lagi, kita sedia maklum bahawa GST ini bakal meningkatkan kos sara hidup. bukan itu sahaja, sebelum tarikh keramat tu lagi, sudah ada tanda-tanda awal dengan harga barang sudah naik.

Baru semalam, SPAD sudah menyenaraikan segala  kos pengankutan awan akan naik sehingga 67% kenaikan. hoi menteri, kau dah laa tak naik pengankutan awam. sapa yang menanggung? rakyat macam kami-kami semua. dem!

Disini aku nak share sedikit info kesan GST. sumber: here











Nampak tak kenapa rakyat menolak perkara ini? bukan saja-saja tau nak menolak. ini baru part anak-anak. belum masuk part groceries, public transport, dan macam-macam keperluan rakyat lagi. ye, kau berkemampuan kau tak rasa. habis orang yang tak sama macam kau. yang terkesan dari dulu lagi dengan kos sara hidup yang meningkat. sekarang kau nak bebankan lagi dengan pelaksanaan GST ni? bullshit!.

Dicananganya negara maju lain turut mengenakan GST kepada rakyat mereka. sebagai contoh singapore kalau tak silap. k fine. kau mari sini jap macai. pernah pergi singapore? tolong aku bandingkan antara malaysia dengan singapore, untuk public transport sahaja. itu pun dah cukup untuk malaysia ketinggalan jauh belakang. be fair lah kalau nak follow mana-mana negara dan make sure jangan laa amik separuh-separuh je perancangan dan matlamat negara tersebut.

Kami rakyat tak kisah kalau GST ini betul-betul memberi manafaat utk pengguna. kemudahan pengankutan awam rakyat menikmati. kemudahan kesihatan dan sebagainya kami rasai. serta ketulusan kerajaan sekarang dalam mengurus dan mentadbir kewangan negara. hasil dari kutipan cukai dari rakyat. jika sekiranya diurus dengan baik, siapa pun nak bangkang benda baik kan. ini tidak. tiris sana sini. boros sana sini. saloon rambut pun dah rm1200. arghh.rakyat stress.

Kalaulah PRU14 tu bulan depan. sama ada kerajaan sekarang ini lingkup. ataupun janji manis manifesto. ataupun GST takkan pernah wujud. HAHA





p/s: jangan stress ye baca. untuk kesedaran kita je. apa yang kita perlu buat untuk next PRU

p/s/s: macai dan bangang berpisah tiada

p/s/s/s: sapa yang tak mengundi PRU lepas? pukul kang.

0 comments:

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates