Monday, September 8, 2014

2 [Part 1] KL - Hatyai - Yala

Assalamualaikum. masih belum terlambat nak ucap selamat pengantin baru untuk pasangan Kasma dan Hafezz. guess what, we're travel to their weeding. disebabkan weeding diaorang. kami sekali lagi berpeluang untuk travel but only for short time. but lots of fun. tapi plan macam nak pegi usa sebulan. hahaha. noob!

Majlis berlangsung di Yala, Thailand. untuk kesana, kami hanya menaiki bas ekspress dari KL - Hatyai. perjalanan kira-kira 6jam. tiket jam 1130 malam dan sampai boarder Bukit Kayu Hitam jam 5 pagi. boarder akan dibuka jam 6 pagi. jadi kalau bas tu sampai awal, diaorang kena laa tunggu boarder tu buka jam 6 pagi. macam biasa, sampai dekat imigresen turun naik bas untuk lepas. mula2 untuk imigresen malaysia dan kemudian imigresen thailand. bagi mereka yang i/c dari perak, perlis dan kedah. kalau tak silap, diaorang boleh apply untuk boarder pass sahaja. pun boleh juga. kami?of course laa passport. kami kan pelancong aka traveler. bawak pun bag pack je. hahaha. kami berserta rakan-rakan kasma dari malaysia berlepas tepat jam 1145 malam. bismillah on we go.

Dari imigresen thailand, kami ke destinasi yang pertama. 'Khon Song' (betul kot aku eja camni) asal kau sebut ada bunyi jaa. janji ada iras-iras. hihihi. khon song ni adalah stesen van. pengangkutan seterusnya yang kami kena ambil untuk ke Yala. kebetulan ada sorang macik nih yang naik bas ekspress sama dengan kami. dia juga mahu ke Yala. jadi just follow macik tuh. dan dia tolong jadi jurucakap kami. siap pesan kat driver tu 'jangan lupa hantar budak 2orang tu ke Rama Hotel'. thanks macik.

station khon song

Perjalanan dari stesen khon song ke Yala pula mengambil masa dalam 2jam setengah. hoiii lama. dah van penuh orang. menyempit naik cram kaki. hahah. lepastu ada pulak brader ni lentok kepale kat bahu aku. oke kau siap! mau kau akan kena siku dengan aku. haahah. oke fine! misi berjaya. sepanjang perjalanan, memang brader ni kena siku dengan aku 3x. hahahahah. puas hati aku. at last beralih tempat. hahahah

Sampai Yala jam 1130 pagi, penginapan kami di Rama Hotel. yup, hotel ni famous dekat Yala. sebut Rama Hotel, diaorang akan terus tahu. sampai hotel, terus check in bilik masing-masing dan terus untuk siap-siap ke majlis Kasma. siap mandi nak iron baju. diaorang tak sedia plak iron dan iron board plak. rupanya, diaorang akan gosokkan untuk korang. tapi kena charge laa cikit. that's the way how they make business.

tahniah Kasma & Hafezz

Destinasi kami seterusnya ke Hasanah Restaurant. majlis walimatulurus berlangsung kat situ. nak kesana, kena cari public transport. called 'tuk tuk'. ahh sudahh. dah kami dah lewat. nak mencari pulak public transport. turun hotel, kebetulan rombongan keluarga kasma baru nak gerak naik van. ini naiceee. kami tumpang je diaorang ke sana. yess! save time nak cari public transport.

lauk pauk - perkhh!

Sampai restaurant, amik gambar dengan pengantin. melantak. aku lapaq! hahahaha. tapi serius lauk dia da boom kebaboww. hahaha. of course lauk nya definitely different from malaysia. aku tak tauu specific nama dia. yang aku tau tomyam dia terbaik dan siakap dia masak black pepper. kerabu kacang botol. wehhh, heaven bhaiii. pada aku. ini pengalaman baru bila attend wedding macam ni. selalunya nasi minyak lauk ayam yang sama rasa walau berbeza caterer.  but 'this is Yala' .  tomyam, kerabu is always the best. thank you menjemput dan alhamdulillah diberi kesempatan utk merasai pengalaman ini.

untuk seterusnya. to be continued . . . .



p/s: kerja. sempat nak menulis ni je. choww



2 comments:

ejasmi said...

penglipur lara mula bercerita sambil berlari ke sini sana..

hahahaha

Haziq said...

wak post sambil belari jaa.hahaha. wak rilekk jerr.hahaha

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates