Friday, March 28, 2014

6 [Part 2] Bandung Trip - Mount Tangkuban Perahu

Assalamualaikum. trip ke Bandung tidak lengkap sekiramya tidak melawat ke kawah gunung berapi, Tengkuban Perahu. yang mana gunung ini masih lagi aktif namun tahap keakktifannya berada tahap yang rendah. bermakna, manusia berpeluang lebih dekat untuk menjenguk dan meyusuri kawah gunung berapi ini.

Ketika kehadiran kami tempoh hari, gunung berapi ini baru saja mengeluarkan gas-gas sulfur minggu lepas. kehadiran kami just on time. kalau datang minggu lepas, sure tak dapat naik gunung nih.

Tangkuban perahu ini ialah gunung berapi, 25km ke utara bandar Bandung ke arah Lembang. Lokasinya terletak diantara Kg Sagalaherang daerah Sagalaherang Subang regency dan Kg Cikole, daerah Lembang, Bandung regency. Tempat ini adalah top spot untuk pelancong datang. yang hanya 28km dari bandar. Kawah Ratu, yang bermaksud "Kawah Queen", dimana hari ini hanya satu lubang kelabu yang besar, yang kadang-kadang nya mempunyai kolam air di tengah-tengahnya. Gas-gas beracun kadang-kadang berkumpul dalam Kawah Ratu, menjadikan ia agak berisiko untuk turun ke lantai kawah. kawasan merbahaya ini ditutup untuk pelancong bagi tujuan keselamatan semua.

Overall, this is awesome place to visit. this is my place. hahah. kerana kami suka photoshoot sepanjang berada diatas sana. namun harus diingatkan, jangan membeli sebarang souvenir disana. ini kerana harganya berlipat kali ganda mahalnya. dan juga penjual2 persendirian sangat ghairah mahukan pelancong membeli barangan mereka. sampai dalam kereta pun mereka ikot. ada sorang mamat nih, dari kami tiba sampai laa nak pulang, follow sampai kesudah. nasib baik kami bermurah hati beli laa jugak satu. hahahha.  kalau korang pergi dengan pemandu pelancong, jangan risau, mereka xberani menggapa-apakan kita. itu driver kami ckp lah. ada driver ye uolss. hahah. kalau aku senang je. wak tak layan. kau nak ckp pe, cakap lah. hahaha. don't make eye contact org kata.hahaha.

Selepas ke Tangkuban perahu, terus lunch di kaki bukit yang dibawa pak supir kami. fresh environment but makanan nya . . . aku nyaris2 makan ulat. dem. baru saja nak ambil ikan keli, boleh plak ulat tu berjoget kat ikan tuh. demmit. harus fobia nak makan ikan keli dah. haiyakk

Pak Supir yang kami sewa adalah selama 12jam. dari 9pagi-9malam. dengan bayaran Rp600k. rasanya berbaloi untuk 5 orang dan sangat flexible. maknanya dia follow je kemana tempat yang kitaorang nak pergi. hahaha. menggunakan khidmatnya dengan sebaiknya. sampai 9malam baru pulang ke hotel. hahaha.

Gambar. cekidaut!















p/s: siap jugak update.hahaa got to go. off to outstation. will be back

6 comments:

misselco said...

fuyooo ...sempat dia update pagi nih...fuyoooo sgt....eh bila p bandung??kita pun pegi bandung gak baru2 nih

Haziq said...

sempat laah.kejar akhir bulan.hahaha

ohh pg jugak ke?powee. sama flight ke?hahaha

misselco said...

macam sama je...cam penah tgk awk...hahahha

Haziq said...

ohh.kira melawat pn tmpat sama gk lahh. nmpak x kitaorg?hahaha

misselco said...

kan retis kat sana..mesti lah nmpk

@isHaH@but@lib said...

niceeeer






mai god gedik nye commenter2 atas nih

 

Sang Penglipur Lara - Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates